Ηλεκτρονική Διεύθυνση: AnatolikosAnemos2010@gmail.com

29 Απρ 2011

Εισήγηση Ανατολικού Ανέμου

ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΘΕΡΜΗΣ

Τρείς μήνες μετά την εφαρμογή Καλλικράτη, η κριτική μας στα προβλήματα που θα δημιουργούσε η νέα διοικητική μεταρρύθμιση στο χώρο της αυτοδιοίκησης, επιβεβαιώνεται πανηγυρικά. Στο διάστημα που μεσολάβησε οι νεοφιλελεύθερες Μνημονιακές επιλογές έφεραν στην επιφάνεια μια σειρά αδυναμίες της κεντρικής διοίκησης, που έχουν να κάνουν με την ανυπαρξία επιτελικού σχεδιασμού, τα φαινόμενα νεοσυγκεντρωτισμού , την έλλειψη σχετικής προετοιμασίας των φορέων της αυτοδιοίκησης, την επιβολή καθεστώτος διαρκώς μειούμενης χρηματοδότησης, γεγονός που επιτείνει το λειτουργικό χάος που δημιούργησε η έναρξη εφαρμογής του νόμου και δεν μπορεί να διαψεύσει ούτε η διοικούσα αρχή του Δήμου μας αν και καταβάλει προσπάθεια κάλυψης των προβλημάτων..

Ο φετινός προϋπολογισμός, πρώτος για το νέο Δήμο συζητείται στη σκιά του μνημονίου και των νέων δεδομένων που επιφυλάσσει ο Καλλικράτης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ο κάθε προϋπολογισμός αποτελεί τον καθρέπτη των πολιτικών επιλογών και των γενικότερων αξιών της πλειοψηφίας που τον εισηγείται. Ο Προϋπολογισμός
και γενικά ο προγραμματισμός κάθε σοβαρού φορέα, άρα και ενός Δήμου, πρέπει να συνοδεύεται από Εισηγητική – Αιτιολογική Έκθεση. Στο κείμενο αυτό θα πρέπει να αποτυπώνεται η βούληση και η φιλοσοφία της Δημοτικής Αρχής, η ιεράρχηση των στόχων, η αναφορά και η αξιολόγηση των σημαντικότερων προβλημάτων ( οικιστικό, κυκλοφοριακό, υδάτινοι πόροι, αναπτυξιακή προοπτική κλπ ), η αιτιολόγηση των επιλογών, οι διεκδικήσεις οικονομικών πόρων, η στάση απέναντι στην κυβερνητική πολιτική και τον τρόπο που αυτή επηρεάζει την Τοπική Αυτοδιοίκηση. κ.α.. Όμως η δική μας πλειοψηφία επέλεξε να παρουσιάσει έναν προϋπολογισμό χωρίς αυτό το αναγκαίο εργαλείο κατανόησης των προθέσεων της, αφού φέρνει για ψήφιση έναν προϋπολογισμό που δεν είναι αναπτυξιακός αλλά διαχειριστικός που δεν προωθεί την ισόρροπη ανάπτυξη και που καλύπτει τις κυβερνητικές επιλογές.

Το σοβαρότερο πρόβλημα είναι ότι δυστυχώς, ο πρώτος προϋπολογισμός του Δήμου δεν είναι καθόλου συμμετοχικός, αφού δεν βασίζεται στις προτάσεις των δημοτών, που κατά την άποψη μας έπρεπε να προκύψουν από λαϊκές συνελεύσεις, πέρα από την ψευδεπίγραφη δημοκρατικότητα των Καλλικρατικών Επιτροπών Διαβούλευσης. Άγνωστο επίσης παραμένει το κατά πόσο ενσωματώνει προτάσεις των Τοπικών Κοινοτήτων και των προτεραιοτήτων που αυτές βάζουν για την ανάπτυξη τους.

Είναι σαφές ότι αυτός ο προϋπολογισμός έχει ανάγλυφα τα αποτυπώματα του μνημονίου και της οικονομικής πολιτικής που ακολουθείται. Είναι τουλάχιστον κατά 10% μειωμένος από το άθροισμα των τελευταίων προϋπολογισμών των Δήμων που τον συγκρότησαν, Ο συγκεκριμένος προϋπολογισμός των 75645010 (στην πραγματικότητα 65ΟΟΟΟΟΟ) υπολείπεται έναντι των 88100000 των τριών πρώην Δήμων αν και ενσωματώνει και τις προβλεπόμενες μεταφορές πόρων για τις νέες αρμοδιότητες που μεταφέρονται από τη Νομαρχία. Είναι απόλυτα εναρμονισμένος με τις πολιτικές επιταγές του Υπ. Εσωτερικών , συρρίκνωσης των κεντρικών πόρων .

Ο Δήμος χρειάζεται έναν εναλλακτικό προϋπολογισμό. Έναν προϋπολογισμό που θα έρχεται σε αντίθεση με τον Καλλικράτη, και θα προτάσσει τη χρηστή διαχείριση, τη διεκδίκηση πόρων, πολύ περισσότερο των οφειλόμενων πόρων από τα κυβερνητικά κονδύλια. Έναν προϋπολογισμό αντίστασης, με κοινωνικό πρόσημο στη βάση της αλληλεγγύης, συμμετοχής και ενεργοποίησης των κατοίκων, για την ευρύτερη δυνατή συναίνεση στους στόχους του. Θεωρούμε ότι, ήδη με αυτόν τον προϋπολογισμό, καθώς και με τον έλεγχο που ασκεί με νομοθετικές ρυθμίσεις ο Καλλικράτης, βρίσκεται όλη η αυτοδιοίκηση σε επιτήρηση. Διότι με βάση την τελευταία επικαιροποίηση του μνημονίου θα πρέπει κατά το 2011 να εξοικονομηθούν από την αυτοδιοίκηση 500εκ ευρώ.

Μερικά σχόλια πιο συγκεκριμένα για τον προϋπολογισμό του Δήμου Θερμης

Δεν αναπτύσσονται με σαφήνεια στην εισηγητική έκθεση τα οικονομικά μεγέθη σε τρία βασικά κεφάλαια:
-Ποια είναι τα σίγουρα έσοδα και ποιες ανάγκες θα καλύψουν αυτά; Πέραν των λειτουργικών αναγκών περισσεύουν κάποια χρήματα και αν ναι που θα κατευθυνθούν,

-Ποια είναι τα πιθανά έσοδα και ποιες ανάγκες θα καλύψουν;

-Ποια είναι τα αναγκαία έργα (όπως τα έχει ιεραρχήσει η διοίκηση του Δήμου) για την ανάπτυξη του τόπου και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προχωρήσει η διοίκηση για την διεκδίκηση των αναγκαίων κονδυλίων;

Ακόμη μόνο ως ανέκδοτο μπορεί να θεωρηθεί η διακήρυξη περί ισόρροπης ανάπτυξης όταν και από μια πρόχειρη ματιά τόσο του προϋπολογισμού όσο και (κυρίως) του τεχνικού προγράμματος, προκύπτει ότι όλα τα σημαντικά κονδύλια για έργα, προγραμματίζεται να κατευθυνθούν στον πιο ανεπτυγμένο και με τις μικρότερες συγκριτικά ανάγκες πρώην Δήμο Θέρμης. Στον π.δ.Μίκρας για παράδειγμα μόνο κάποια μικροκονδύλια για μελέτες προβλέπονται (εκτός αν θεωρηθεί σημαντικό έργο η για πολλοστή φορά εγγραφή κονδυλίων για την επέκταση του Δημοτικού Σχολείου κ. Σχολαρίου).

Που είναι ο προγραμματισμός για την αποχέτευση Τριλόφου και Καρδίας για το οποίο υπήρχε διαβεβαίωση ότι εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ;

Για τα έσοδα:

Το σημαντικότερο στοιχείο που μπορεί κανείς να παρατηρήσει στον προϋπολογισμό είναι η διόγκωση των εκτάκτων εσόδων που ξεπερνούν το 18% του συνόλου. Η προσεκτική παρατήρηση της σύνθεσης των εκτάκτων εσόδων οδηγεί στο συμπέρασμα ότι περιέχουν μεγάλα ποσοστά επισφάλειας αφού προδικάζουν έκτακτες ενισχύσεις για την αντιμετώπιση λειτουργικών δαπανών και εκτέλεση έργων, καθώς και μεγάλα ποσά από πολεοδομικά πρόστιμα και προσαυξήσεις. Κι όλα αυτά την στιγμή που η Κεντρική εξουσία σύμφωνα με τις επιταγές του μνημονίου αρνείται κάθε χρηματοδότηση που προορίζεται για την κάλυψη λαϊκών αναγκών, όπως κατ’ εξοχήν είναι αυτές που εξυπηρετεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Αναμφισβήτητα οι συνθήκες της κρίσης και της λιτότητας θα βάλουν σε συνολική αμφισβήτηση την υλοποίηση του συνόλου του προϋπολογισμού, ακόμα και στο σκέλος των Τακτικών Εσόδων και πολύ περισσότερο στο σκέλος των εσόδων των ΠΟΕ.

Μια σοβαρή εξέλιξη που προκύπτει από την μελέτη του προϋπολογισμού είναι ότι ενώ στα έσοδα εμφανίζεται ένα αρκετά μεγάλο χρηματικό υπόλοιπο ( 15.287.605 Εuro, ποσοστό 20,2% των εσόδων ) στο αποθεματικό των εξόδων εμφανίζονται μόνο 1.172.200 Εuro. Η απομείωση των αποθεματικών του Δήμου υποθηκεύει οποιαδήποτε μελλοντική αναπτυξιακή προσπάθεια. Καμία δικαιολογία δεν αποτελεί το γεγονός ότι μεγάλο μέρος του αποθεματικού προέρχεται από εισφορές της επέκτασης και θα επενδυθεί στις ανάγκες της. Αρκεί να ανατρέξουμε σε παλιότερους προϋπολογισμούς του Δήμου Θέρμης που πάντα εμφάνιζαν μεγάλα αποθεματικά όταν δεν υπήρχε η επέκταση.

ΕΞΟΔΑ

Η σύνθεση των εξόδων αποκαλύπτει με τον κατηγορηματικότερο τρόπο τις δύσκολες μέρες που επιφυλάσσει για την Τοπική Αυτοδιοίκηση το καλλικρατικό εγχείρημα. H συνήθης δυσκολία για την εκτέλεση ενός προϋπολογισμού είναι ότι μεγάλο μέρος των εσόδων που προϋπολογίζονται δεν εισπράττονται για διάφορους λόγους βάζοντας έτσι σε κίνδυνο την εκτέλεση του προγράμματος. Με δεδομένο ότι κράτος και πολίτες το προσεχές διάστημα θα βρεθούν σε τραγική οικονομική κατάσταση, αποτελώντας το σύνολο σχεδόν των πηγών των εσόδων, μπορούμε να προβλέψουμε με βεβαιότητα ότι ο προϋπολογισμός με δυσκολία θα μπορέσει να καλύψει τις λειτουργικές ανάγκες, τουλάχιστον στη μορφή που τις εννοούσαμε μέχρι σήμερα. Η συντήρηση των υποδομών και οι λειτουργικές ανάγκες είναι βέβαιο ότι θα αποτελέσουν το μεγαλύτερο μέρος των εξόδων.

Έχει γίνει καμιά μελέτη για το αν οι πόροι που προορίζονται για τον τομέα των κοινωνικών υπηρεσιών και της παιδείας, που είναι οι πιο ευάλωτοι επαρκούν; Η απλώς δόθηκε εντολή οι ανάγκες να προσαρμοστούν στο πενιχρό ποσό που διατίθεται; Για τις σχολικές επιτροπές δόθηκαν το 2010 μόνο στον Δ. Θέρμης 1100000 και τώρα 13οοοοο για τους τρεις Δήμους από τα οποία 730000 με το χαρακτηρισμό της προαιρετικής εισφοράς Είναι πλέον σαφές ότι η Δημοτική Αρχή θα βρεθεί μπροστά σε μεγάλη δυσκολία να εκτελέσει τον προϋπολογισμό που συζητάμε, ιδιαίτερα αν δεν απορρίψει έγκαιρα το μοντέλο οικονομικής διαχείρισης που μέχρι σήμερα χρησιμοποιούσαν οι παλιές Δημοτικές Εξουσίες. (έργα βιτρίνας με μεγάλα κόστη, Δημόσιες σχέσεις, γιορτές και πανηγύρια 406000 ευρώ!εφημεριδα κοστος>100000 ε όταν για λα λειτουργικά έξοδα των βρεφονηπιακών=121000)

Είναι απόλυτα αναγκαίο η Δημοτική Αρχή στην πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού να πάρει υπόψη της όλα αυτά. Σήμερα όσο είναι νωρίς να καταγράψει τα απολύτως σίγουρα έσοδα και να ιεραρχήσει τα έξοδα τοποθετώντας στην κορυφή τις ανελαστικές δαπάνες με πρώτες τις δαπάνες μισθοδοσίας του προσωπικού. Η εύλογη απορία που δημιουργεί η ανάγνωση των εξόδων μισθοδοσίας είναι πώς μπορεί να καθορίζεται το ύψος της μισθοδοσίας τη στιγμή που η Οικονομική Επιτροπή βεβαιώνει ότι δεν απέγραψε το ανθρώπινο δυναμικό και δεν είναι σε θέση να μας δώσει κανένα στοιχείο;

Διεκδικούμε:

Διεκδικούμε περισσότερη δημοκρατία στη διαμόρφωση του προϋπολογισμού (συμμετοχικός προϋπολογισμός πρόταση Ανατολικού Ανέμου))

Διεκδικούμε περισσότερους κεντρικούς πόρους αντί αύξησης τελών, τροφείων κλπ

Θέλουμε προϋπολογισμό αντίστασης στο μνημόνιο , με κοινωνικούς στόχους, στη βάση της αλληλεγγύης, της συμμετοχής και ενεργοποίησης των πολιτών.

Δεν θέλουμε ένα προϋπολογισμό κατά τις επιταγές του μνημονίου.

Διεκδικούμε εξασφάλιση όλων των κοινωνικών παροχών δωρεάν σε όλους τους ανέργους, χαμηλόμισθους με περικοπή, αν χρειαστεί πόρων για δημόσιες σχέσεις. Οι πολίτες θα πρέπει να κατανοήσουν αυτή την αναγκαιότητα. (165.000 περίπου ευρώ)

Διεκδικούμε λύση των μεγάλων περιβαλλοντικών προβλημάτων επάρκειας νερού, σκουπιδιών, υποβάθμισης εδάφους, εξοικονόμησης ενέργειας. Να μην αρκούμαστε σε Ευρωπαϊκά προγράμματα φιγούρας και πανάκριβες μελέτες αλλά να προχωρήσουμε και σε έργα ουσίας ,τεχνικά αλλά και πρόληψης, ευαισθητοποίησης, εξοικονόμησης.

Διεκδικούμε την επιστροφή της δημόσιας γης από το Βατοπέδι και την απόδοση της στο Δήμο. Κανένα ξεπούλημα δημόσιας γης υπό την πίεση του μνημονίου.

-Ειδική μέριμνα για ένταξη στο ΕΣΠΑ και επιτάχυνση έργων που σχετίζονται με κοινωνικές δομές π.χ. παιδικοί σταθμοί, ιδρύματα ηλικιωμένων κλπ. Παράλληλα νομοθετική εξασφάλιση της βιωσιμότητας και της παραμονής του προσωπικού τους , με κρατική συγχρηματοδότηση μετά το πέρας του ΕΣΠΑ.

-Τα συντεταγμένα όργανα της Τ.Α να αναλάβουν άμεσα δράση και να προχωρήσουν σε κοινές κινητοποιήσεις με τους εργαζόμενους, προσπαθώντας να ενεργοποιήσουν και την κοινωνία, για την επίλυση των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων των Δήμων, για να αποδοθούν οι οικονομικοί πόροι από την κεντρική διοίκηση στην αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με την πλήρη εφαρμογή του Συντάγματος και των νόμων του κράτους.

Ο Ανατολικός Άνεμος απορρίπτει την υποταγή στον προϋπολογισμό του Μνημονίου και θα αγωνιστεί για ν’ αποδοθούν οι οφειλόμενοι πόροι από το κεντρικό κράτος και να μην γίνουν νέες περικοπές, για να μην απολυθεί κανένας εργαζόμενος και ν’ ανατραπεί η πολιτική διαρκούς μείωσης των μισθών στο όνομα του χρέους, το οποίο δημιούργησαν οι φορείς του πλούτου και της εξουσίας.



Δεν υπάρχουν σχόλια: